Katsuki Sekidas l¾re om absolut samadhi og positiv samadhi.

 

Tim Pallis

 

 

Der er i den indiske yoga litteratur og i de mangfoldige meditations vejledninger omtalt flere forskellige slags samadhi eller koncentrationstilstande. Her skal vi kun besk¾ftige os med de to samadhi tilstande, som Katsuki Sekida g¿r meget ud af og kalder absolut samadhi og positiv samadhi.

 

De svarer mŒske ikke helt til de klassiske fremstillinger af samadhi tilstande i de indiske yoga og meditations systemer, men til g¾ng¾ld er Sekidas 2 samadhi mere brugervenlige for moderne praktikanter. Han baserer sin fremstilling af sine erfaringer med disse samadhi pŒ den kinesiske zen mester Rinzais (kin. Linji, d. 866) tese om de 4 bevidsthedstilstande:

 

1. Fra tid til anden fjerner man personen, men ikke milj¿et.

2. Fra tid til anden fjerner man milj¿et, men ikke personen.

3. Fra tid til anden fjerner man bŒde personen og milj¿et.

4. Fra tid til anden fjerner man hverken personen eller milj¿et.

 

I den f¿rste af Rinzais bevidsthedstilstande er man helt absorberet i de omst¾ndigheder, som det praktiske liv i dette ¿jeblik kr¾ver af en. Her har man glemt sig selv. Sekida giver et eksempel pŒ kirurgen, som er sŒ koncentreret i sit arbejde, at han ikke i sin bevidsthed registrerer det jordsk¾lv, som finder sted samtidig med operationen. Det opdager han f¿rst bagefter, da man g¿r ham opm¾rksom pŒ det.

 

Vi befinder os i denne koncentrationstilstand eller samadhi, nŒr vi ser fodbold, l¾ser, skriver, fisker eller elsker - selv nŒr vi bukker, s¾tter os ned eller blot t¾nker. Vi er hvert ¿jeblik absorberet i nuets aktivitet eller tankens aktivitet.

 

Der er naturligvis forskellige grader af denne absorbering, som har noget at g¿re med graden af opm¾rksomhed bevidst eller ubevidst. Men man har i disse bevidsthedstilstande mere eller mindre glemt sig selv, dvs. man er ikke selvbevidst om sin adf¾rd, f¿lelser eller tanker. Den indre person er fjernet, og sagen eller milj¿et optager ens bevidsthed.

 

Sekida skelner mellem det rigtige samadhi, som opnŒs i zazen tr¾ningen og en falsk samadhi uden denne tr¾ning. NŒr man praktiserer zazen, bliver man forankret i en indre krops erfaring. Selv om man midlertidigt glemmer sig selv, er ens mentale liv stadig parat til at udtrykke sig hvert ¿jeblik.

 

Den der ikke taber sin optr¾nede koncentrationstilstand, selv om han er involveret i ydre omst¾ndigheder, er i positiv samadhi. Det indre liv er ikke glemt, men blot inaktivt.

 

I zazen tr¾ningen opnŒs positiv samadhi f.eks. ved at koncentrere opm¾rksomheden pŒ sit Œndedr¾t, eller ved at t¾lle Œndedr¾ttets indŒnding eller udŒnding eller begge dele. Det er altsŒ en udadrettet bevidst mental aktivitet.

 

Positiv samadhi er ogsŒ den aktive form for samadhi, som kan opnŒs pŒ mange forskellige mŒder ved koncentreret opm¾rksomhed pŒ det man g¿r i dagliglivet eller pŒ arbejdspladsen. Katsuki Sekida l¾gger v¾gt pŒ, at man i zen tr¾ningen udvikler bŒde positiv og absolut samadhi sidel¿bende.

 

Falsk samadhi mangler baggrunden i den indre forankring, som kommer med zazen erfaringen. Man kan f.eks. tale om kamp samadhi, had samadhi, vrede samadhi, smerte samadhi, sorg samadhi eller angst samadhi. Det er altsammen falsk samadhi. For at vise bredden af disse falske samadhi tilstande n¾vner Sekida ogsŒ koens samadhi, nŒr den stŒr pŒ marken og tygger dr¿v.

 

Dyrene er i en vis forstand i samadhi hvert ¿jeblik.  Der er gr¾ssende samadhi, flyvende samadhi, sv¿mmende samadhi, l¿bende samadhi osv. Men dyrene har ikke samme selvbevidsthed som mennesket, derfor er deres samadhi ikke helt det samme.

 

Den 2. af Rinzais bevidsthedstilstande beskriver den indre opm¾rksomhed i zazen praksis. NŒr man koncentrerer sig indadtil f.eks. om sit Œndedr¾t udvikler der sig et samadhi, hvor den spirituelle energi dominerer sindet. NŒr den indre opm¾rksomhed dominerer, er der et frav¾r af opm¾rksomhed pŒ ydre omst¾ndigheder. Dette indre samadhi kaldes absolut samadhi.

 

Absolut samadhi er en koncentrationstilstand, hvor n¾sten al mental aktivitet er stoppet. Katsuki Sekida kalder den ikke Ònegativ samadhiÓ, fordi den er grundlaget for al zen aktivitet og f¿rer til erfaringen med det, han kalder ren eksistens. Dette samadhi svarer til den tilstand Rinzai kaldte: Fra tid til anden fjerner man milj¿et, men ikke personen.

 

Rinzais 3 bevidsthedstilstand: Fra tid til anden fjerner man bŒde personen og milj¿et, er en yderligere uddybning af absolut samadhi. Her er der et frav¾r af bŒde indre og ydre omst¾ndigheder, hvor man sŒ at sige transcenderer det mentale bevidstheds liv.

 

NŒr man befinder sig i den virkelig dybe fase af zazen er selve bevidsthedens refleksive aktivitet helt forsvundet, og der er derfor tale om en tilstand uden bevidsthed om sig selv ligesom det faktum, at ¿jet ikke kan se sig selv.

 

I en mere overfladisk fase af dette samadhi bryder bevidsthedens refleksive aktivitet undertiden ind og g¿r os opm¾rksom pŒ ens samadhi. Den dybe samadhi bliver pŒ denne mŒde af og til afbrudt. Jo dybere samadhi bliver, des sj¾ldnere bliver disse afbrydelser af den refleksive bevidsthed. Til sidst forsvinder de helt.

 

Denne tilstand kaldes mu, som pŒ japansk betyder "ingen", men det er ikke et fuldst¾ndigt tomt "ingen", da det i virkeligheden er den reneste form for eksistens. Man er ikke bevidst om sit dybe, absolutte samadhi, og intet kan vides om det. Det er en tilstand af fuldkommen stilhed, som den japanske Zen mester Dōgen (1200-1253) kaldte sj¾l og legeme faldet af.

 

I denne tilstand er der ingen tanker og sindet er tomt, men alligevel er man i en tilstand af krystalklar vŒgenhed. Denne tilstand af stilhed eller tomhed er imidlertid en latent kilde til alle slags mentale aktiviteter. Det er en tilstand af ren eksistens.

 

Den japanske zen mester Hakuin Zenji (1686-1769) kaldte den for "den store d¿d". Erfaring med den "store d¿d" er dog ikke almindelig for folk, der er i zen tr¾ning, men ¿nsker man det, der kaldes bodhi eller oplysning og dermed befrielse, mŒ man igennem denne tilstand Žn gang for alle.

 

At tr¾de ind i den mentale stilhed, som karakteriserer absolut samadhi, vil sige at afkl¾de sig bevidsthedens vanebundne mentale aktiviteter, som Sekida kalder "topsey-turvy delusive thought". Det er en katarsis for sj¾l og legeme.

 

NŒr man atter kommer ud af (eller tilbage fra) dette samadhi og ind i det virksomme livs aktuelle verden igen i og med bevidstheds livets almindelige aktiviteter, vil man opdage, at man er fyldt af en indre fred og sindsligev¾gt og samtidig udstyret med en st¾rk mental energi og oph¿jet ro.

 

Intellektuelt er man vŒgen og klar og emotionelt set f¿ler man sig ren og sensitiv. Denne tilbagevenden eller genvindelse af en ikke adskillende bevidsthed bliver ofte omtalt som, at "bunden falder ud".

 

Det sker pludseligt ved, at Žn af ens sanser med Žt v¾kkes af f.eks. et lydindtryk, lysindtryk, duftindtryk eller lignende. Det kaldes kenshō jobutsu, som betyder at se sin egentlige natur og blive en buddha. Man befinder sig nu igen i positiv samadhi med en f¿lelse af frihed i sindet. At fungere i denne samadhi tilstand midt i livets komplekse situationer er en virkelig befrielse.

 

Man befinder sig nu i den 4. af Rinzais bevidsthedstilstande: Fra tid til anden fjerner man hverken personen eller milj¿et. Dette er mŒlet med zen tr¾ningen, og det vil sige sindets frihed i det almindelige praktiske liv.

 

Det er den spirituelle modenhed, som det er muligt at opnŒ, nŒr man gŒr ud i tilv¾relsen med et sind uden hindringer og uden at miste den tilstand, som man fandt i absolut samadhi.

 

Den, der har opnŒet en sŒdan modenhed gennem sin Zen tr¾ning, kan nu virke frit. BŒde den indre opm¾rksomhed og opm¾rksomheden pŒ de ydre omst¾ndigheder foregŒr i fuld frihed, og der er intet, som l¾ngere h¾mmer ens aktive engagement.